25 czerwca 1976 r. lokomotywę EP05-22 zatrzymują strajkujący robotnicy Ursusa

W 45. rocznicę tamtych wydarzeń
przywróciliścmy jej dawny blask

Robotnicy Ursusa blokują tory, którymi jeździły pociągi dalekobieżne, 25 czerwca 1976 r. (ZBIGNIEW GARWACKI)

Lokomotywa EP05-22, świadek historii Polski

Historia

Czerwiec ’76: Strajkujący robotnicy z Ursusa zatrzymali pociąg "Opolanin" prowadzony lokomotywą EP05-22, po czym rozkręcili tory oraz wykoleili lokomotywę na znak protestu. Lokomotywa dołączyła do klubowych zbiorów we wrześniu 2019 roku, podarowana przez PKP Cargo S.A. Jest jedną z trzech zachowanych egzemplarzy tej serii w Polsce.
Lokomotywa jest kompletna, więc możliwa jest jej naprawa okresowa i ponowne przywrócenie do ruchu.

Remont

Poszukujemy środków finansowych aby wykonać remont elektrowozu, aby przywrócić go do pełnej sprawności technicznej. Na początku listopada 2020 roku Klub nawiązał współpracę z Instytutem Pamięci Narodowej we Wrocławiu. W ramach tej współpracy została zapewniona część środków finansowych na odbudowę poszycia i przywrócenie historycznej malatury z 1976 roku. Dzięki dofinansowaniu z IPN oraz środkom finansowym pozyskanym ze zrzutki w czerwcu 2021 udało się ukończyć zewnętrzną renowację elektrowozu.

Porozumienie KSK Wrocław oraz IPN

Porozumienie

Podpisaliśmy porozumienie z Instytutem Pamięci Narodowej we Wrocławiu. IPN pokrył część kosztów renowacji zewnętrznej lokomotywy elektrycznej EP05-22. Porozumienie podpisała dr Katarzyna Pawlak-Weiss, zastępca dyrektora Oddziału IPN we Wrocławiu i Ryszard Boduszek, prezes Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.

Podpisanie porozumienia pomiędzy KSK Wrocław oraz Instytutem Pamięci Narodowej we Wrocławiu

Przed remontem

Stan poszycia elektrowozu przed remontem

Powiększ zdjęcie

Przed remontem

Stan poszycia elektrowozu przed remontem

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Powiększ zdjęcie

Prace blacharskie przy poszyciu EP05-22

Prezentacja lokomotywy po remoncie na Dworcu Głównym we Wrocławiu

Powiększ zdjęcie

Odbudowę lokomotywy EP05-22 wsparli:

Wesprzyj nasz pomysł!

Podpisz naszą petycję w sprawie utworzenia siedziby dla Dolnośląskiego Społecznego Muzeum Kolejnictwa na terenie dawnej grupy obrządzania parowozów przy stacji Wrocław Główny.

Petycja